Sah. zn

/{TLLUSTRAT TED -
~ LIFE RHODESIA

Fortnight ending 9th June, 1976
REGISTERED AT THE G.P.O. AS A NEWSPAPER

¥ mq ywamginm ko 1
i As th 'rhe >

oasostunt M

Graﬂ is" l.cmdl
paved 4 Mo'm---— '

/ ,a‘,“,a ‘i:gunbaﬂ““

v't
b

Ane TARES W E

\

s S8.2 F. 88 SB8% ¢

il‘

RS
T




iR

&

CONTENTS

ILLUSTRATED

LIFE RHODESIA

May 27, 1976

Vol. 9,

Publisher & Managing
Director
GORDON M. GRAHAM

Editor
ADRIAN KENYON

Assistant Editor

No 5 exceu -0
TONY WILLMETT

Editorial Assistant
GLENDA BRERETON

Business Manager
DAVID R. BASKETT

Law for the Layman
Letters

Horoscopes
Crosswords

Photoreview

PSYCHOLOGICAL 8

WARFARE

An ILR investigation

o o & W

Samantha Peel 20
Showbusiness 21
Films 22

Rhodesian Game — 40 24

The world’s worst waiter
— Page 7

ILLUSTRATED LIFE RHODESIA is fully protected by copyright, and nothing may be reproduced
either wholly or in part without permission. Characters in fiction stories are purely imaginary, and
no reference or allusion is intended to apply to any living person or persons. MSS and illustrations
are accepted only upon the understanding that no liability shall be incurred for safe custody or

return.

DIRECT POSTAL SUBSCRIPTION $3,00 A YEAR (26 EDITIONS, INCLUDING POSTAGE IN
RHODESIA ONLY) from Subscription Department, The Graham Publishing Company (Pvt.) Ltd.,
P.0. Box 2931, Salisbury, Rhodesia, Telephone 706207. For non-Rhode
$1,00 to cover extra postage costs. (Annual subscriptions from South Africa cost RS,00 and

be paid by postal orders only.)

ILLUSTRATED LIFE RHODESIA Editorial and Advertising Offices: P.0. Box 2931, Salisbury,

Rhodesia. Telephone 706207. Telegraphic Address “GRACOR”.

ADVERTISING MEDIA
ASSOCIATION OF RHODESIA

© The Graham Publishing Company (Pvt.) Ltd.

Printed by Mardon Printers (Private) Limited, Salisbury, Rhodesia |

SUBSCRIPTION FORM

The Editor,

Illustrated Life Rhodesia,
P.O. Box 2931,
SALISBURY.

Please send ILLUSTRATED LIFE RHODESIA every fortnight for one year (26 editions) to

the undermentioned person at the following address:

I enclose my cheque/postal orders for:

*$3,00 (for Rhodesian address)

*$4,00 (for non-Rhodesian address)

*Delete whichever is not applicable.

Cheques and Postal Orders should be made payable to The Graham Publishing Company
(Pvt.) Ltd., P.O. Box 2931, Salisbury. Please add Sc to non-Salisbury cheques to cover bank
charges. If the subscription is taken out on behalf of a third party (i.e. a friend or a

relative), please also send in your own name and address.

ILLUSTRATED LIFE RHODESIA

27th May, 1976

sian annual subscriptions add |
should |

is not the same as

The skin on your neck
is not as porous as facial
skin. It needs refined
emollients that hasten
absorption. Plus proteins,
to nourish skin cells, and
prevent wrinkling.

So non-oily it can be
applied day or night. To
help keep your throat
young and supple.

The Equatone
Rejuvenating Ritual:
Just a few seconds of
time to correct what
time does to your skin.

I1LR4523

Equatone Protein Throat Stick.
Because the skin on your throat

the skin on your face.

The Equatone Rejuvenating Ritual. |

Equatone

Protein
Throat Stick

Coty

LINTAS-COT-32

/A




An ILR investigation — by TONY WILLMETT

Fton teils & of murder rampage by Rhodesmn tro»

on him.

" Someono mast bave But 1 tume my tace

w
matie fire and e s by & foot~
- ﬂ:ll will tell you bow
LA e w“ﬁ mcmn. w:‘mnndr: ‘g. h:.m lay there and
o K] oﬂm w im- over P e s
-'l‘h: o Shoot the youth why, but he didn't say &
1 wus %n. *““He just looked at me
asked \f 'ollldnt and 11 always runemhu

Tod" Witk he that aa If 1t w
ipes L Oel’lnmllm '.h m 9

Stockade

1 was shaki: te &
:a qu Mt
orTie

the bastard.’
“This time I hit hir
between the nose and tht

mouth and his face just ¢

Sogined 1o cave i
*Bomeone elss hiad to

uw
~ Y Pveryom who
rd. " lound.

ﬂn.lh the rlle ull 1

lmo the v

hod
than was s lot of uﬁ“
Petrol

of automa-

e Me E’ethanM w lln‘]o

AT
could be

H " There Kide
head ltll! on thulr moﬂm’l

rl and rh!! were shot
ot T children
ﬂ Iurl JM' l
ca"('d by thetr lnk’l:l fo

The mm was fo]

Daily Mirror, February 27, 1976

PSVGHIIIIIE

THIS is Londoner
Tom McCarthy
(ringed) on parade
with o detachment
of the Rhodesian
Light Infantry dur-
ing an inspection.
The man in civvies
is Clifford Dupont,
appointed “ Gover-

edan  nor” of Rhodesia by N

A bs" Bri the illegal Smith
By ELLIS DL o no mercy gy o e i
nnd the medic was work- e
= dodd tor

ot s

af

HTRELE The other
troops inu 5 Hm:

:':u'; % thareont qnﬂm ﬂ’m, u:flrr“.nu dhigh By SIMON DOWLING

montol

Ill fool-

by
wr: h-;ﬂ-m &nl\l e ahoot Dgnglgd

1 m"l‘-drm bt bt

Wo rou mg "% villagers oot

","',:,',,"""".::" to ha ur'n‘e‘amll

an) o es

Y e . e them o Bets

t  slung from hellcopters.
Jesterday, a  Porelen

* However much :
lllllh
we
ressratn
om  going 10
es
“ 1t is llegal to sdyers
tise ‘for recruits.

turne  Salisbury.”

Psychological warfare . . . a term on everyone's lips. To the Government it means that
the overseas Press are consplrlng with communists to spread alarm and despondency,
destroy white morale and bring down Rhodesia. To some journalists it is a figment of a
very vivid imagination. Psychological warfare is a subject of such intense public interest

that we have devoted this entire edition of Mllustrated Life Rhodesia to it. We believe
that our investigation will help to clear some of the misunderstanding surrounding the
accusations that have been made.

ILLUSTRATED LIFE RHODESIA

27'h May, 1976




1

ohn EdWards’

| shattered
dreams

THERE v«ere no signposts to Mpzambique on Enterprise Road,

| Salisbury. It had always seemed farther than 198 miles because you

‘went back into time on the outskirts of the city. The scene changed

; *n’big white houses behind rows of cool green trees into thatched

i..ud huts with their poverty and: the bush. Mozambique wasbe-
} (yond 4ll that and it had never seemed all that close to the white
l suburbs of Rhodesia. Until yesterday.

In a fine room with ivory statud s and malachite ashtrays, behind open

| french windows which
] couldn't be seen from
| Enterprise Road, Rose
@\ n_Heerden  began

| writing (o her sister in

h Rottingdean. Sussex.

to the freplace, which ad a  Rhodesia They were
front begls

pla galyi e
meben skin o k blocks in ething.

was a windmill
n the Lhou"h of i the whites

in Suehuhux %rh dav there vas
lun.mr nnouxh the Sirier ‘that

ts how Salisbur

earest Josie (1t began], “ "d"

‘You miust not be so st u
frightened for ;us...it’s
just newspaper, talk.’

Half 0f the trade routes
| in and out of the country
| were shut off by the time

she was. n\la-way through
! the letter.

Bl

Starlou

nan whosé name cou!d.nl be

Bmxlh could only get
3 Mrs

Jot Y kS LA
Vi land e The good life that was t'bt white life in Rhodesia. Above

he get them. I wonder ?
o cant gojon living like this
. T begluning ot to

Bil holes
lot of
people nm:a e ol

0 sl call them niggers
s they don't hear you.’
A lcture of the first. black
moving into Highlauds
Wil 86 U 1a the Low
Prime

re than
l'\l.lll. more than m Bﬂmh

ent.
R Vorsier hela Rhodesta up
lear of ‘trouble. When-

t At the problem .
Yo The onty ot

U's very ‘serious,’ she.
The letter was pushed aside
ute the only sound
f the an

under several &

€ Tiad_been younger
rdm might have Shangad
. The

d_the partles
wimming
i llck  waiters hurvied

i s M

| =xmnu her hfe with
who came each day to cut mu.

this.
husband. My oou

one ca\) rum a friend
doﬂn the rcad confirmed the
e, Traie war or ful war,

d o know which

Mrs Van Heerden ha¢ walked

N RECENT months the world’s

spotlight has focused 'on

Rhodesia, with scores of
international journalists arriving
to cover developments in the
constitutional issue.

Now that the talks between the
Government and the Nkomo ANC
have broken down, most of the
international Press corps have
departed and Illustrated Life
Rhodesia — an independent

ILLUSTRATED LIFE RHODESIA

on the bridge
‘would all go/lown' with him sing-

«
Bmith could imagine. Mr Smith

new it.
Now the final trick had been
into Mr Vorster's hands
Mozambique.

the rail/road system to seven big
Bouth Africa .

Tan Smith ha nothing fo offer
Mr Vorster was the key and he
waated Lin Smith's provlem out

ne South African
Minister. has said
pﬂnle]\ ihat Mr Vorster has
thelr time countdown. It has
bmu(ht Rhodeslan_tourista up
concre
bunnrs wuu np *ulong - the
portholes

potnting Herta.

i ——.

[rétoris was the  place to watea
al N ver.

80 ht yhole af the Rhodesiin

black-wi devil's brew wa:
uum:ﬂ smoking bubbles again

Street scene : The haves and ave-nofs .

.aced the new dange

Prime Minister lan Smith enjofing a Rugby match.

.a cnoru’ n colour

Time for a drink . . n‘qm.nnmmm"

i ——

Daily Mail March 4. 1976

magazine — decided to analyse the
effects of their visit, and to
examine the allegations that they
were (and still are) involved in
waging psychological warfare
against Rhodesia.

The allegations have in the main
come from the Rhodesian
Government — and so our first
approach was to the Ministry of
Information for examples.

A file containing articles which

27:h May,. 1976

have appeared in newspapers such
as the Daily Mirror, the Daily Mail
and the Observer, was supplied to
us by the assistant director of
information Bob Berry.

After reading the articles our
conclusion is that there have
definitely been inaccuracies and
distortions. But we do not accept
that these newspapers are in league
together as part of some gigantic
international conspiracy.

Al WAHH\II[

Rather, it is a case of
incompetence and inefficiency on
the part of the reporters and
sub-editors concerned and the fact
that these journalists must present
an image of Rhodesia which is in
line with their particular paper’s
political policy.

In other words it is little use a
Daily Mirror reporter coming here
and presenting a picture of a
society in which there are




R hot

drowns its

bloodbath

es1a Rigli

fear

in pink gins

Sunday Times (Britain), February 22, 1976

examples of racial harmony, or
instances where whites can work
side by side with blacks, or where
there are blacks who are richer
than whites, because this would not
appeal to the type of people who
read the Daily Mirror.

Instead, a Mirror reporter must
paint a_picture for his readers of a
society in which the black'is an
underdog who exists simply and
solely for the convenience of the
white, and also a society in which
the ‘wicked whites’ will hang on to
the bitter end to preserve injustice
and intolerance.

Something of

worldwide interest

This is the image that readers of
a newspaper like the Daily Mirror
have had of Rhodesia for the past
11 years, ever since UDI when
Rhodesia ceased to be a dot on the
map and became something of
worldwide interest.

Most fair-minded people would
not deny that there is racial
intolerance and injustice in some
spheres of Rhodesian society, but
the point is that a newspaper like
the Daily Mirror will only ever
write about these aspects and will
ignore all the good aspects of this
society.

Take for example a story like the
one on Rhodesian war hero Buster
Peall (published in the April 29th
issue of this magazine). This story
was_also published in the Sunday
Express — a paper which takes an
unbiased attitude towards
- Rhodesia. )

The writer, Alex Hamilton, knew
before he sent it that he could
expect a favourable response from
the Express, but had he sent it to
the Daily Mirror say, it is almost
certain that it would have been
rejected.

The Mirror would probably have
admitted that it had all the
ingredients of a good story, but it
was totally alien to the way they
present Rhodesia and, in so doing
“condition” their readers.

An example of the way people
can be ‘“‘conditioned” is provided by
the editor of this magazine, Adrian
Kenyon.

He says: “Before I came to
Rhodesia three years ago I had a

an E N

mental image of Rhodesia gleaned
from newspapers like the Mirror,
the Sun and the Observer.

“I believed that this was a society
in which 27000 white people

. strolled around the streets in

jackboots with a heavy stick in
their hands with which to \strike
Africans. I was quite convinced of
this as were many of my
contemporaries in journalism —
whose views I am sure have not
shifted one inch. .
“Anyway I wanted to see for
myself whether this was true and
this was one of the reasons I came

. to Rhodesia. Quite honestly, I

would say that had I been a
reporter for a British newspaper
sent out to write about Rhodesia, I
would at the end of my first three
weeks have sent back a very
unfavourable report totally in
keeping with the views I already
held, because in those first three
weeks I only seemed to meet
extremists who took great pleasure
— because I was a new boy — in
ramming their opinions down my
throat. L

“But of course it takes time to get
to know a country properly and 1

would say that after nine months to !

a year my views about Rhodesia
had changed considerably. In this
time I was able to meet all different
kinds of Rhodesians (the bad as
well as the good and all those in
between) and see for myself the
good things in this society.

Distorted pieces and
stupid headlines

“l was also able to weigh 'the
many things I had been conditioned
to believe against the reality of the
situation.

“My belief is that any reporter
who wants to do interpretative
writing (and this is where a large
part of the distortion lies in the
British Press) as opposed to
straight factual stuff, must spend a
lot longer in the country than three
weeks to a month, if he wants to
make an accurate assessment.

“But this is all the time these
reporters, who were here recently,
were giving themselves. And this is
why they were sending back
distorted pieces which were then
given stupid headlines like: ‘Drinks

sia alone  a

hites sip, plai®
-for now at least

v GEARGE BAIN

Toronto Star

By The Pool In A World of
Shattered Dreams’.

“In fact, néwspapers like the
Mirror are obsessed by the image of
supremacist whites sipping pink
gins by swimming pools while
black waiters scurry round. to
attend to their every whim.

“They will never tell their
readers what Rhodesia has done,
and is doing, for Africans in
education, health and labour. The
function of a body like Tilcor, for
instance, is something I never
knew about until I came here.

Not all lounge

by the pool

“Their argument to this would be
of course ... well Rhodesians do
spend their weekends lounging
round swimming pools. But the
point is, not all do.

“The Mirror, and papers like it,
would never mention the fact that
theve are some white Rhodesians
who spend their weekends involved
in multiracial sport, or some white
nurses who tend to sick blacks, or
some white policemen who will be
protecting some blacks from
getting their heads crushed by
political rivals. Again it doesn’t fit
the image.”

On the same theme, Rowland
Fothergill, editor of the Rhodesia

Herald, says: ‘‘Some journalists
have come to Rhodesia with
preconceived notions of the

country’s imminent downfall. Their
reports are prejudiced and often
inaccurate. \

“I regret to say that journalist
ethics have fallen in some parts of
the world. There are unfortunately
many reporters whose motto is:
‘Don’t let the facts get in the way of
a good story.””’

But Fothergill does not believe
there is a deliberate and
engineered campaign of
psychological warfare against
Rhodesia as the Government has
claimed.

Rather, he feels that a sudden
belief has emerged in some
quarters that Rhodesia faces.
imminent change, and “is ripe for
picking.”

“This would answer the prayers

ILLUSTRATED LIFE RHODESIA

in little

Rhodesia Herald editor ROWLAND
FOTHERGILL, 54
of some  people and some

newspapers overseas, and possibly
account for the irresponsible and
inaccurate reports and pictures
about this country,” he says.

“I think this hostility may be one
of the results of a terrible guilt
feeling in Britain towards the black
man. Britain and other férmer
colonial powers, which had
interests in Africa, seem to be
trying desperately to make amends
for what they believed was their
oppression and exploitation of
Africans. And so they are
appeasing the black nations and
pushing for the easy solution to our
problems.”

THE EXAMPLES OF
'MISREPORTING

E ndw Farniito | the
examples of misreporting
as provided by the

Ministry of Information.

Perhaps the most blatant of all is
the now famous Daily Mirror story,
which appeared on the front page,
in which a ‘“Rhodesian Army
deserter” told how he ‘“helped
Smith’s troops massacre an African
village”’.

At the beginning of April, when
this ILR article was being
researched, I wrote to the Daily
Mirror’s editorial director, Tony
Miles, asking him to answer some
points about the massacre story.
Among these were:
® Why did the Mirror print in such

a prominent ‘position a story

based on the unsubstantiated

27th May, 1976

e Y

= e



Will the
'Cubans
march into

Rhgdesia?

" and perhaps losi

Prospect
of racial

war looms

large..

Sunday Nation (Kenya), February 22, 1976

word of one man — the deserter,

Tom McCarthy?
® Why was po attempt made to

obtain a Rhodesian Government

reply and why was no attempt
made to check the story with
either the Daily Mirror’s

Salisbury-based correspondent,

John Edlin, of Afrinews press

agency or the Mirror’s own staff

reporter, Murray Davies, who
happened to be in Salisbury at
the time?

Three weeks after the letter was
sent, we still had not received a
reply. So Edlin sent a cable on our
behalf requesting a reply. This was
also ignored. The only conclusion
we can draw from this is that the
Daily Mirror feel they have no case
and are afraid to answer our
questions.

During an interview . w1th the
Minister of Information,
Immigration and Tourism, Elly
Broomberg, the full text of which
appears on page 17 of this issue, I

asked the Minister for his
comments on the Daily Mirror
story.

He said: ‘“The Daily Mirror

reporter (Murray Davies), was
given every provision by the
‘Government; we put a plane, an
information officer and an army
officer at his disposal and flew him
to the area where this atrocity
allegedly happened.

“It was proved by the reporter
that the whole story was ennrely
fallacious. The Catholic priests in
the area said they would have
known of it, if it had happened 100
miles away.

New Zealander JOHN EDLIN, 30,
a partner with Ronnie Legge in
the Afrinews press agency.
Before joining Afrinews he
represented the Argus Africa
News Service in various black
_African countries.

ILLUSTRATED LIFE RHODESIA

“The Mirror man came back with
absolute proof that the story was
humbug. He cabled it that same
night and the paper did not even
print it. They just dropped it.
Which makes one wonder whether
in fact the Mirror’s purpose was
just to smear Rhodesia.”

(Subsequently the Mirror did
publish a story on an inside page
which quoted a Rhodesian
Government spokesman’s denial of
the massacre story.

Also the Rhodesian Government
have now asked the British Press
Council to 'look into the
circumstances surrounding the
Mirror story. According to a

Ministry of Information
spokesman, the Press Council,
which regularly investigates

complaints against the British
Press. is to take up the matter.)
Another example of misreporting
is an unsourced statement,
datelined New York, and published
in the Rand Daily Mail, which says
that America has prepared a plan to
evacuate Rhodesian whites.

Then in the Toronto Star under’

the headline “Whites Sip, Play —
For Now At Least’”, reporter
George Bain, who was one of the
journalists to visit Rhodesia
recently, declares that ‘‘the waters
may be' about to close over the
heads of Rhodesia’s tiny white
elite.”

"’A feeling that time

is running out’’

In Britain’s Sunday Times under
the headline: ‘“Rhodesia Right
Drowns Its Bloodbath Fear In Pink
Gins,” Martin Meredith reporting
from Salisbury says:

“The sunny suburbs of Salisbury
still exude their prim, orderly
charm, but there is now a tangible
feeling that, finally, time is running
out for Rhodesia’s white rulers.”

In the piece mentioned earlier
entitled “Drinks By The Pool In A
World Of Shattered Dreams,” in
the Daily Mail of March 4th, John
Edwards, Britain’s reporter of the
year no less, declares that “The
new crisis (a reference to the
closure of the Mocambique border)
was a windmill in the thoughts of
all the whites in Salisbury.

27th May, 1976

-

“Each day there was something
new to push them further through
the barrier that shut off reality. Big
holes appeared yesterday. A lot of
people faced the truth for the first
time ...

“Ian Smith went at the problem
without hard ideas. The only
friends he had on the bridge would
all go down with him singing
anthems.

“He didn’t believe the people on

SMITH ON
‘ROAD TO

DISASTER "4

Daily Mail, March 23, 1976

the streets would desert him. He
should have looked out of the
window. The white suburbs were a
casualty ward of broken dreams.. . .

“Politics swamped the parties
around the swimming pools of
Highlands. Black waiters scurried
with drinks and knew their time
was coming ...”

This whole article is riddled with
half-truths, bias and plain poetry

THE Dally Mirror’s attltude to
Rhodesia is demonstrated

by the following story about a
Mrs Martha Hollands (pictured
above) which appeared in that
paper in October last year. We
reproduce .it below exactly as
written:—

‘Granny Martha Hollands’ lace
curtains conceal a strange
secret. She has used her small
terraced council house in South
London as the HQ for an
undercover operation,
recruiting skilled workers for
the illegal Smith regime in
Rhodesia.

On Sunday night (26-10-75) the
Foreign Office were
investigating the activities at
120 Prince Henry Road,
Charlton — home of Mrs
Hollands. ¢

Mrs Hollands, who is 70 and
white-haired, carefully checks
her visitors and takes
precautions against her phone
being bugged. Two of our
reporters contacted her saying
they were would be Rhodesmn
settlers.

First she checked carefully
that they had not been followed,
looking up and down the street

through her lace curtains. In her
parlour, surrounded by
souvenirs of Rhodesia, she said:
“I don’t know who you are. I
- have to be very careful. I don’t
want the police or journalists to
find out what I am doing.
“Don’t say anything if you
phone me in case the line is
bugged. It is illegal for me to
help people. I don’t want to
spend three months in prison.”
Then she produced Rhodesian
immigration forms and a
“Welcome to Rhodesia”
brochure. I
She said: “I recently spent ten
months in Rhodesia with my son
who lives there.”” Her son
William is an officer with the

Rhodesian Department of
Immigration Promotion.
‘“He works for the

Government, but he’s not paid to
attract qualified people to go
there. We just do it because we
love that country,” said Mrs
Hollands.

When eur men revealed their
identities, she said: “I haven’t
helped anybody. I am doing
nothing wrong. I must have
those forms back.”

A Foreign Office spokesman
said: “We are very interested in
this. It is illegal for anyone to
advertise Jobs available in
Rhodesia.”

No doubt the Daily Mirror
thought they were doing a great
service for the people of Britain
by “exposing” Mrs Hollands. In
fact their story served as an
excellent publicity vehicle for
Rhodesia.

Soon after its appearance the
Government received over
1 500 inquiries from prospective
immigrants!

»




and one could be forgiven for
wondering whether Edwards won
his reporterrof the year award for
the strength of his imagination.

Perhaps the most absurd report
was one that appeared in the
Oamaru Mail, New Zealand, which
quoted ‘“‘Nobel peace prize winner
Sean McBride, the United Nations
Commissioner for Namibia (South
Africa)”’ as saying that ‘it was on
the cards the Smith regime would
collapse before Easter.” Easter
1976, that is.

Another New Zealand newspaper
the Daily Telegraph, said in an
editorial dated February 20th that
there was little doubt that Rhodesia
could resist the new pressure of the
guerilla threat from Zambia and
Mocambique for more than a few
weeks. j

Finally the Johannesburg Sunday
Times published a front page lead
story on February 22nd headlined
“End of The Road For Smith.”

This story by reporter Fleur de
Villiers, began: ‘Rhodesia has
reached the last chapter of the UDI
story. Dramatic developments
which could result in the
resignation of Mr Ian Smith and the
appointment of the moderate ANC
leader, Mr Joshua Nkomo, as the
head of an interim Rhodesian
Government are now expected by
informed sources in South Africa,
Zambia and London.”

She was either

unavailable or out

I made several attempts to
_.contact Fleur de Villiers by
telephone at both the Sunday
Times’ Johannesburg ‘and Cape
Town offices to ask her about her
story, but she was either
unavailable or out. I left messages
but she did not ring back.

INALLY I spoke to the Sunday

Times news editor Hans
Strydom who said: “I don’t think it
was a reckless story because
events like the introduction of
African Ministers (into the
Rhodesian Government) and the
setting up of a national coalition
Government have supported the
earlier speculation.

“I agree that the ‘timetable’ part
of the story was wrong in the light
of later events. But I don’t think
anyone outside Rhodesia would
regard this as an ill-informed story.

“I find it strange that a
Government, which suppresses
news and is deliberately adopting a
policy of ensuring the public get
one side of the picture, should
blame newspapers like the Sunday
Times for what they say is
distortion.

‘“‘The allegations of a deliberate
conspiracy in the news media are
absolute nonsense. As far as our
paper is concerned, we try to be as
objective as possible, although no
newspaper in the world can be
completely impartial.

“We are a forum of all kinds of
thought, and we are not anti or pro
Rhodesia in our policy.”

This is a view not sha{'ed by

12

“trend

The Sunday Times, (Johannesburg), February 22, 1976

Rhodesia Herald editor Rowland
Fothergill.

He says: “The attitude of parts of
the South African Press towards
this country is unfortunate. There
is a tendency to exaggerate our
problems when the facts do not
support the stories. I abhor this
of letting one’s
preconceptions affect impartiality.

‘“As for reports in British
newspapers, it is hardly sgrprising
that people who have visited
Britain recently have been
apprehensive of returning to
Rhodesia, such is the impression
gained from, these reparts.

“It is perhaps a measure of how
people in the UK feel alarmed that
even I have received letters from
relatives, saying in effect ‘come
home’. :

“My wife and I have been told
that there’s a home for us in
England, should we decide to leave.
We reply that we’ve lived here all
our lives and have no intention of
leaving.”

According to the Ministry of
Information, all the stories
mentioned above are part of a
deliberate conspiracy.

“Some editors are conscious of

represents
South Africa’s Perskor group,
which owns four newspapers —
Die Transvaaler, Die Vaderland,
Oggendblad and Hoofstad.

CLIVE MOCKE, 39,

the movement against us,” an MOI
spokesman says, ‘‘and some
actively support it. There is a
willingness to print anything which
suggests Rhodesia is a lost cause,
that we have no support and no
future for the way we live.”

Asked if there - was any evidence
to support this, he said: ‘“We
haven’t got actual evidence, but it’s
pretty obvious from the feedback
we get.”

0 counter what it claims is a
campaign of psychological
warfare against Rhodesia, the
Ministry of Information recently
issued an air letter, which reads as

follows:

Dear

No doubt you are worried about the
situation in Rhodesia, particularly in view
of all the sensational headlines and horrific
articles which appear in the Press.

The psychological war being waged
against Rhodesia through many of the news
media of the world has escalated to such
proportions of misrepresentation that many
observers outside this country find it
difficult to separate fact from fiction.

Daily examples of deliberate distortions
and half truths are carried in the headlines
of the world’s newspapers and radio and
television networks. )

The initial feelings of unease which
assailed the people of Rhodesia and their
friends abroad have now turned to anger at
the perpetrators of these attempts to
undermine the morale of our country and
its supporters.

Scores of journalists from all over the
world have descended upon Rhodesia and,
believe it or not, are hard put to find enough
to do or see.

There are no massacres and bloodbaths,
there wre no massive terrorist force
build-ups, there is no panic or hysteria, and
there are no queues of people leaving the
country.

Many of .the photographs and Press
reports which have been sent to us by our
friends bear no relationship whatever to the
real situation in Rhodesia. In fact, some of
the photographs and films were not even
taken in Rhodesia!

Instead, ~ these journalists find
themselves in a country where they can
travel safely with no fear of bomb
explosions. They can walk through the
cities at night with no fear of being mugged.
They can spend a day in the country and

_watch the ‘soil being tilled and the crops
gathered.

They can go to restaurants or a nightclub
and pay less for better food than in many
countries in the world and they do not find
sandbags or steel shutters over the
windows of their chosen venue, nor are they
searched before entering.

They find black and white Rhodesians
mingling peacefully together and carrying
on with their day to day jobs as they have
done for many years. They find that there
are sporting eyents, theatres, cinemas,
horse racing and many other facets of
entertainment available to them as they
would elsewhere.

They do see troops coming and going from
their barracks, because there is an
anti-terrorist war being waged on our
borders, and there are shortages — of things
like razor blades, black pepper, light bulbs
and the more exotic foods and toiletries.

And, some are disappointed, because
every journalist lives on the hopes of
scooping a disaster. And so, stories are
made up - and elaborated upon to make
them more sensational at editorial desks
thousands of miles away.

What much of the world Press does not
wish to print are the true facts about
Rhodesia. That she has weathered the last
10 years so well, in terms of internal peace,
productivity, growth and racial harmony,
despite the effects of boycotts and
sanctions.

We do not deny that Rhodesians are going
through difficult times - difficult but not
drastic, and compared with most countries
in the world today Rhodesians have much
to be thankful for.

letter has been fantastic and to date
over 260 000 have been published.
Reaction from journalists in
Rhodesia has been one of irritation
— they claim it is an implied snub
to their professionalism.
EDITOR’S NOTE: We do not agree
with journalists on this. We feel
that anything that helps to get
Rhodesia’s case over to people
overseas is valid, and that the
journalists who object are being
over-sensitive. The only line in the
letter with which we would quarrel
is that “every journalist lives on
the hopes of scooping a disaster.”
This, we feel, is an unproven
generalisation.

The Ministry of Information
stress that the issuing of the air
letters is not intended “to criticise
the Press, but rather to balance
what the Government feels is the
concerted anti-Rhodesia " con-
spiracy.”

This conspiracy, the Ministry
say, does not include the local
newspapers the Rhodesia
Herald, Sunday Mail, Bulawayo
Chronicle, Sunday News and
Umtali Post, all owned by the
Rhodesian Printing & Publishing
Company.

Criticism of group’s

monopoly position

Over the years, various MPs and
others have criticised this company
because it is a monopoly.

In his biography  of Ian Smith,
Anatomy of a Rebel, author Peter
Joyce says of the Prime Minister:
“The ... group, which owns the
country’s major newspapers, have
consistently opposed Smith’s
policies, and he finds this neither
easy to understand nor to tolerate.

“Tradition, he feels, demands
that a monopoly medium should
support the government of the day,
especially in times of national
crisis, and that its failure to do so
falls little short of treason.”

HOULD then the fact that the
Rhodesian Printing and
Publishing Company is a monopoly
have a bearing on its editorial
policy? ;
“No,”” says Herald editor
Rowland Fothergill. ‘“People who
criticise us as a monopoly forget
that this is not of our making. I
believe that competition is the soul
of life — particularly as far as
newspapers are concerned.

“I don’t think we should support
the Government purely because we
are the only group of national
newspapers in Rhodesia.

“I can see that supporting the
Government would be advan-
tageous to it, but what the Prime
Minister is, in effect, saying is that
he wants the papers to support his
policies willy-nilly. §

“We tread an independent path,
and this encourages respect from
all shades of political opinion. I
think a paper loses its integrity if it

The Ministry claim that the doesn’t follow an independent line.

response from the public to this

ILLUSTRATED LIFE RHODESIA

“We don’t set ourselves up as an

27th May, 1976




S

opposition, either. That would be a
sterile exercise and unfair to our
readers. I don’t think that by
feeling free to criticise where due,
we destroy the morale of the
people. I think Rhodesians like to
make up their own minds; we are a
very independent people.

“In the past we were sympathetic
to certain political parties,
including the United Party (led by
Sir Godfrey Huggins, the former
Prime Minister and architect of
Federation) and when the

‘Rhodesian Front came to power, we

kept our allegiance to them.
“I think this marked the
beginning of -the extreme hostility

towards the Rhodesian papers.

We're not exactly blood brothers
with the Government now, but
certainly: the very painful
relationship we had with the
Government immediately after
UDI has disappeared.”

Fothergill concedes that the
Herald occasionally makes
mistakes of judgement ‘‘like
anyone else”’, but he maintains that
the paper does try to be objective.

He refutes allegations by
Government backbenchers and
others that the Herald is seeking to
undermine morale and is being
anti-Government.

i WE don’t act as apologists for

the Government in our
news presentation,” he says. “We
select stories according to their
news value and present them as
such. It’s not contemptuous on our
part if we stick what a Minister
thinks is a good speech on one of
the inside pages.

“To some people ‘selecting news’
smacks of a political or sinister
motive, but of course this is
rubbish. Do they realise how much
sifting of the news is done to get rid
of speculative, libellous and just
plain unsourced material?

“Telling readers what

is going on”’

“We have the best interests of
Rhodesia at heart. We tread a
delicate tightrope Dbetween
observing the laws of the country,
not printing anything which could
help our enemies, and telling our
readers what is going on. Trying to
reconcile the conflicting interests
is difficult.

“Although there has been an
improvement in Government/Press
understanding, there is still a
tendency in some Government
quarters to treat the Press with
suspicion, as being part of a
devious communist plot.

‘“‘But this suspicion is not
expressed at the higher. levels of
Government, only by some
irresponsible backbenchers. I think
most people in the Government
appreciate that we are trying to do
a perfectly honest, sincere,
straightforward job of work.”

We next approached the
Salisbury-based correspondents of

ILLUSTRATED LIFE RHODESIA

uerilla

Of Rhodesia | /

In Few Weeks

DUEL!.N February 18

peace pnze winner and a)more thap

Foreign Miniz

The Oamaru Mail (New Zealand), February 19, 1976.

MICHAEL
SULLIVAN, 39, has twice been
posted to Rhodesia. He formerly
worked for the British Press
Association.

BBC reporter

i x
overseas agencies and newspapers
for their views on distorted stories

_in the foreign press. Frankly, in

view of the examples we have
quoted earlier, we find some of
their comments astonishing.

For example, Clive Mocke,
representative of the Perskor
group which owns the newspapers,
Die Transvaaler, Oggendblad, Die
Vaderland, and Hoofstad, says: “I
have seen nothing that is definitely
slanted against Rhodesia in any
newspaper I have read, including
those of Rhodesia, South Africa,
Britain and West Germany.

“Although I will admit that I have
been surprised at some of the
stories that have appeared in the
Johannesburg Sunday Times.”

EG Shay, who represents such
organisations as Britain’s
Independent Television News, the
American Broadcasting
Corporation and Associated Press,
the world’s biggest news agency,
says: “The Government is deluding
itself with its airletters. Where are
the stories and pictures that have
apparently distorted the picture?
Where is the proof?

“T’ll accept all the Government
arguments if they are proved with
concrete evidence. Let’s see these
distorted articles. There is no proof
that there is a psychological war
being waged against Rhodesia.

“T think there is a hysteria in
southern Africa arising out of the
breakdown of detente and the
Angolan war. A lot of South
Africans see Rhodesia as an
embarrassment, but I think it is
ridiculous to suggest that there is a
deliberate and concerted plot by
the media to bring down Rhodesia.”

Tony Rider of the South African
Morning Newspaper Group, which
includes the Sunday Times of
Johannesburg, says: “I have never
found any blatantly inaccurate

27th May, 1976

stories in the group of newspapers
I represent. I think it is the
impression that may be created in
some people’s minds, rather than
specific inaccuracies.

“However, I disagree with the

way some stories about Rhodesia

. have appeared, although I am quite

happy with the treatment accorded
to my cabled accounts.

“Once or twice I have been
annoyed at changes that have been
made, but these have been minor
points . .. stories do have to be cut
for space reasons. But I have never
been ashamed of anything I have
written.

“Honest appraisal of

Rhodesian events”

“] am given a completely free
hand by the editors of the group as
to what I file. Never have 1 been
given an editorial instruction on
how to write a story. If I were, I
would ignore it.

“My editors know this and realise
they are getting an honest
appraisal of Rhodesian events
based on my knowledge of the
situation.

“One’s experience over the years
(I have been here since early 1970)
is reflected in assessments and
analyses, and readers either accept
one’s interpretation or reject it.”

On the story in the Sunday Times
by Fleur de Villiers entitled “End
of the Road for Smith,” Rider says:
“It could be argued that Rhodesia is
in the last chapter of the UDI story
— although not the last page.”

ICHAEL Sullivan of the BBC,

who was here for two months

and has now returned to London,

says: “Much of the distortion lies in

the absorption of news by listeners

and viewers. In the UK they tend to
jump to conclusions.

“You can work solidly sending
back fair and accurate reports, but
still the masses won’t get it right.

“But Rhodesians are not alone
in their resentment towards
journalists. I’ve seen it in other
places at other times — Belfast for
instance. My heart dives to my
boots when someone says: ‘Why are
you all against us?’

“Wherever you have a small
country that is being criticised,
rightly or wrongly, the same
characteristics emerge. There is in
Rhodesia an accumulative
resentment to criticism from
outside.

“I find the idea hurtful that we’re
here to stir up trouble and
broadcast lies. I resent the claim —
from people with whom I get on so
naturally — that we’re all part of a
psychological war.

“But the conspiracy idea falls
easily on Rhodesian ears. And there
does seem to be a great deal of
misunderstanding by . some
Rhodesians as to what the BBC is
doing.

“For instance, a colleague from
BBC Radio went to Chipinga a few
weeks ago and found angry people
who claimed that the BBC had
reported whites queuing up to
leave at the airstrip.

“I checked, and found that some
vague hypothetical remark had
been passed on a radio discussion
programme. Someone, somewhere
had not been listening properly.”

Ronald Legge, a partner with
John Edlin in the Afrinews press
agency which services f(among
others) the Daily Telegraph, the
Daily Mirror, the Daily Express and
the Daily Mail, says: “There have
been distortions in the overseas
Press, but this could be caused at
the newspaper end, rather than
here at the sending stage.

“Sub-editors thousands of miles
away are not always acquainted
with the broader situation, and this
sometimes leads to mistakes
embarrassing to the author of the
report.

RONALD LEGGE, 66, a partner
with John Edlin in the Afrinews
press agency. A former Daily.
Telegraph war correspondent, he
has been in journalism for 50
years.

“On the other hand — Rhodesians
attack newspapers for illogical
reasons, accusing them of
treachery purely because they (the
papers) express another point of
view.

“Some Rhodesians thmk with
their hearts, not with their brains.
Theirs is a purely emotional
response. Almost daily I find
people complaining about stories
on the OAU (the Organisation of
African Unity) because they don’t
think it is of legmmate news
interest.

“If I had my way, there would be
one essential topic on every school
curriculum — logic. .

“Actually I have now reconciled
myself to the fact I live in a country
where genuine criticism is
resented, and where newspaper
reports are sometimes falsely
regarded as seditious.

“Even in Federation days there

13




was a deep hatred among quite a
large section of the public. Sir
Edgar Whitehead, that great
liberal, in one. of his last speeches
before losing the 1962 election, said
that if he won he would control the
broadcasting services.”

Ken Mobbs, editor of the
Inter-African News Agency
(IANA), which supplies a wire
service to South African
newspapers, radio and TV, says:
“It’s a.sweeping generality to falk
of a deliberate conspiracy. The idea
of a conspiracy suggests a getting
together, a calculated campaign
amongst individual organisations.
_“I believe there have been cases
of antagonism in certain British
newspapers. But I don’t believe
that in every case the reporters and
correspondents are to blame,
although of course any
repercussions rebound on the men

in the field. .
«1 think that quite a lot of the

articles, which are unjustifiably
biased, originate in the head offices
of the newspaper concerned.

“At the same time, I must admit
" that I get very hot under the collar
_ when I see some of the overseas

news reports. In our job, we get a
good idea of what’s happening in
Rhodesia and staffers who are sent
over obviously do not have that
intimate knowledge and insight.”

CRITICISM OF
UNNAMED SOURCES

SOMETHING that has always

prompted Government
criticism of newspapers is their
use of stories which quote phrases
like “informed sources”, “Western
observers’’ or ‘‘a nationalist
spokesman’’. !

Although they sound impressive,
they could refer to anybody. In
some cases the “informed source”
might be a barman, and a “Western
observer’” might be a fellow
journalist or even the writer
himself. ;

All the journalists interviewed
for this article agreed that they
sometimes quote anonymous
' sources in the stories they write.
But they maintain that their
sources are authoritative ones
whom they would far prefer to
name if this were possible.

But for fear of repercussions,
Government action, or a desire not
to get involved, their informants
prefer to remain anonymous.

In the April 6th edition of the
Pretoria News, there was an article

by John Edlin ‘and Paul
Smurthwaite of Reuters headlined
‘“What They're in

Saying
Salisbury’s Bars”’. ’
In it, five black Rhodesian
nationalists (four belonging to the
Muzorewa ANC and one to the
Nkomo ANC) discussed majority
rule at a bar in a Highfield hotel.
Only the Nkomo man was named.

Here is a case where the
Government might argue that the
four Muzorewa nationalists existed
only in the imaginations of
Smurthwaite and Edlin because the
story cannot be checked.

14

The Star (Johannesburg), February 25, 1976.

Says Edlin: “If we had named the
nationalists, they would have been
picked up by the Government
within 24 hours of publication.

“We have to protect our sources.
They (the nationalists) represent a
point of view that is relevant to the
situation in Rhodesia. I am not
employed to give one side of the
story.”

Clive Mocke says: “I would like
to put a name to all my sources,
because it is bad journalism to keep
referring to spokesmen but there
are many occasions, especially in
Rhodesia, when people have a good
reason for not wanting to be named
and that I must respect.”

ALL THE . journalists interviewed

say that if Rhodesia has a bad
press overseas, it is partially the
fault of the Ministry of
Information.

This Ministry is composed of
several press officers responsible
for publicising the work of the
Government. They are supervised
by the chief press officer Jim
Brady. The director of information
is Bill Ferris, his deputy is John
Lewis and the assistant director is
Bob Berry.

Blame comes from

both sides

B-asically, the journalists’
complaints against the Ministry
fall into three areas:-

® Slowness in answering
questions;

® Incomplete statements,
particularly security force

communiques which give only
the barest details;

® No ready access to ministers
and top officials.

Some of the press officers admit
that there are inadequacies in the
system. One, who asked not to be
named, said: “We are jumped on
from outside and from inside. We
are blamed by the Press for delays
and incomplete statements, when it
is not our fault because we don’t
take the decisions.”

Last year it was decided to allow
journalists to approach the
Ministry of Defence for
information direct. Subsequently,
other moves forward were made.
But some journalists feel that the
pace of change is too slow, and that

_the changes that have been made

have come too late to remedy what
Reg Shay describes as the Ministry
of Information’s disastrous
reputation among international
journalists.

“There are many good and
positive things to be said about
Rhodesia”, says Shay, ‘“and any
good journalist will give a complete
and balanced report if the
authorities allow him to do so.

“But at present there is a lack of
understanding of what journalists
are doing, or trying to do.

REG SHAY, 47, owner of the
Southern Africa News Agency
(SANA), represents several
overseas media, including
Britain’s Independent Television
News and Associated Press, the
world’s biggest news agency.

“The three top men in the
Ministry are not journalists. They
are civil servants. They think and
react to us like civil servants, and
are all afraid of frightening their
bosses, when they should be
standing up to them and advising
them what we need. Instead of
which we get this ponderous
bureacracy and strong suspicion.”

At a recent meeting with the
Minister of Information, Elly
Broomberg, Shay drove home his
point. Afterwards he wrote a letter
to the Minister in which he said: “I
confess to being highly critical of
the Information Department, but
over the years the criticism has
been justified.

“Amongst international jour-
nalists, the department is
something of a joke — which is
tragic at such an important time in
Rhodesia’s® history the
department is generally considered
to be obstructive rather than
constructive.

“The whole problem is that the
men at the top are not journalists
and therefore never really
understand our problems.

“Not being a sychophant, I
sometimes write critical stories —
but only when they are justified. By
the same token, I am respected
overseas for being forthright, so
that when a favourable story is
written, it is accepted without
question.

“Having been in the Press for 33

years — 17 in Fleet Street — I do

ILLUSTRATED LIFE RHODESIA

not expect to be dictated to as to
what should be written any more
than you, with respect, wotld
expect to be told how to run your
business affairs.”

In his letter Shay also pointed out
that he had been banned by the
Ministry as a war correspondent
(he has since been reinstated)
“merely because I took an ITN
television team into a protected
village. :

“Permission for this trip was not
sought, because then the team
would have been accompanied by
an Information Department official
and the whole matter would have
been treated with scepticism, as a
propaganda move by the
Government. ;

Difficulties in

seeing the PM

“I outlined ten stories for ITN on
that occasion and all ten were used.
All were fair to Rhodesia and
praise came in to ITN from all over
Britain, even from usually hostile
newspapers. For my pains I was
banned.” /

At his earlier, meeting with

Broomberg, Shay told the Minister
that “anyone representing a major
news service has less chance of
seeing the Prime Minister than
visitors from Britain who want to ,
shake his hand.” :
. As an example, Shay says that
Lee Griggs, a writer for America’s
Time magazine, waited three weeks
to interview Mr Smith.

“Time were going to do a cover
story on Rhodesia. Griggs flew
here from Nairobi expressly to see
Mr Smith, but for:some reason best
known to the Information people he
wasn’t given an interview — and
Time’s 38 million readers were
prevented from reading Mr Smith’s
views.
44™"HIS is tragic, especially
; when I understand that
President Ford relies on Time for
information on Africa.” !

(Subsequently, Griggs’ story
appeared, without an interview in
the May 3.issue of Time. The story
was mainly about the Nuanetsi
terrorist incident.)

“On a separate occasion a Time
photographer flew to Salisbury
from Washington to photograph
black troops. The MOI was
unco-operative, so I personally took
the cameraman to Mount Darwn
and Centenary so he could fulfil his
brief. .

“Another example of lack’ of
co-operation concerned the editor
of Independent Television News,
Nigel Ryan (this is an influential
programme in Britain watched by
15 million people). i

“Ryan flew to Salisbury for an
interview with the Prime Minister.
A request was put through the
normal channels, but nothing
happened. Ryan didn’t complain,
but Rhodesia missed out. Why?

“1 feel that anyone who gets
pushed around, who is kept waiting
and not allowed free access, is not

27/h May, 1976




going to be favourably dlsposed
towards Rhodesia.

‘““Most of the foreign
correspondents here are top
journalists in their own right. They

have no axe to grind because they"
' have to ensure that their readers’

confidence in their media is not
abused.

“Last year I spent some months
covering the Angolan war, and I
found the MPLA more clued up
about information than our MOI.

“I would like to see the same sort
of trust that was built up between
the Federal Government and the
Press. Sir Roy Welensky, the then
Prime Minister, was SO
approachable.

44340U could go round to his

house, have a cup of tea and
ask him anything. I think he
understood how important it is for
a journalist to have free access to
the men at the top.”

Rhodesia Herald editor Rowland
Fothergill says: ‘“Part of the
misunderstanding about how the
Press operates in. Rhodesia is
caused by inadequacies in the
Government publicity machine.

“The Government pursues its
own relentless course and doesn’t
realise that a newspaper needs the
news on the day it happens.

‘“‘However, confidential back-
ground briefings with senior
Government officials have borne
fruit, and I detect that the
Government is moving away from
its previous pussy-footing on
security matters.

“News does not

tolerate delays”

“One improvement in the system
has been freer access for the
Press to certain Government
departments, notably Defence.
Also access to Ministers and
officials has been made easier, but
I feel that the method of replying to
Press queries could be speeded up.
Sometimes it takes ages for replies
to come back. y

“News, unfortunately, does not
tolerate delays in Government
replies and we've had to print
stories without them. The whole
process in getting Government
comment has been long-winded and
fruitless for all concerned. But
doors are being opened.”

On the question of security force
communiques, Fothergill says:
‘“‘More details could be made
available in the interests of morale.
As it stands, we are given only the
name and rank, plus other essential
details, of a serviceman killed in
the operational area.

“For some odd reason best known
to the Defence Department, no
other details are given. So we often
do our own research in order to
give these men the hero’s
treatment, so to speak.

“A full story doesn’t offend
anyone, so why on earth can’t we be
given the information from the
Government in the first place? In

ILLUSTRATED LIFE RHODESIA

out Rhodesian Whites

RICHARD WALKER

to explore +all possible
untualmes and to pre-
t

President 'Kaunda called

on Rhodesia’s Blacks to be-

gin a sabotage campaign

'ﬂ\o ‘people inside” guy
e

continued to 1nsist
warning _ agg

Rand Daily Mail

cases where servicemen are
injured on duty, we don’t get any
information at all — we don’t even
get their names.

“I was personally taken to task

by the sister of a man who was’

killed in the operational area; she
had seen a report of another
incident, in which one of our
employees was Kkilled. Naturally,

we knew all about him so we were *

able to print a fuller story.

“She wanted to know why her
brother wasn’t accorded the same
treatment. We, as a newspaper,
were placed in- the invidious
position of having made a hero of
one man and not of the other.”

Tony Rider says: “I believe
certain MOI officials are convinced
that an ulterior motive lurks behind

TONY RIDER, 44, has represented
the South African Morning
Newspaper Group in Rhodesia
since 1970. The group’s
newspapers include the Rand
Daily Mail, the Cape Times, the
Sunday Times and the MNatal
Mercury.

(Picture by courtesy of Commerce Rhodesia)

some routine and obvious
questions, and hence, the delay in
answering.

“I can well appreciate that from
the Government’s point of view the
ideal is not to have. nasty facts
about Rhodesia reported. But we all
have the right to know as much as
possible — unpalatable as some of
it may be to the Government.”

“Wishy-washy

comment’’

Clive Mocke says: ‘“Nkomo. and
Muzorewa speak more freely and
expansively than the Government.
Instead of having access to a
particular Minister, reporters have
to be content with a wishy-washy
comment from the Information
Department.

“Another complaint of mine is
that there appears to be a certain
amount of inconsistency regarding
security matters. We are told we
cannot photograph helicopters and
guns, but next day there’s a picture
in the Herald of a helicopter with a
gun, with kids climbing over it.

‘“‘Similarly with these new
anti-mine vehicles. I saw one
parked outside the Herald office
the other day. Any tourist could
have taken a picture.

“I go along fully with restrictions
on reporting genuine security
matters, but I think the

been quoted.

wewpoint

THEY WOULDN'T BE INTERVIEWED

THROUGHOU’I‘ this article the views of the Sallsbury-based
correspondents of foreign newspapers and news agencies — Reg
Shay, Ronald Legge, John Edlm, Clive Mocke and Tony Rider — have

The only correspondent not interviewed was Ian Mills, who
represents United Press International, Agence France Presse and the
BBC. Mills said he felt unable to contribute because he worked for such

a “diverse number of media” and could not ethically give a personal

We also attempted to secure an interview with Harvey Ward, the
director general of RBC/RTV, who is a principal protagonist in the
allegations of psychological warfare in the news media.

Two letters — one containing a list of proposed questions — were
sent to Ward. Three appointments were made and each cancelled
shortly afterwards by his secretary.

We wanted to discuss several points which he has raised at meetings.
For instance, he is on record as saying:
of people like myself and my colleagues who believe the enemy is not
so much the slant-eyed Chinese, but the people who obey, wittingly or
unwittingly, the tenets of communism.”

On another occasion, he was reported as saying that the “satanical
force” of communism works through the main communications media,
and has infiltrated most of the western news organisations.

“Even friends are shy

27th May, 1976

Government is generally over-
sensitive in this area.”

Ken Mobbs says: “There was a
time when the MOI seemed to think
its function was to.put up shutters
against the Press, but this appears
to have changed. Now it seems to
be more outgoing.”

Would an improvement in
channels of communication
eliminate the need for: the
Government’s air letters?

“To a great extent, yes,” says
Mobbs. “An efficient and speedy
information service would ensure
the goodwill of journalists, and I
think Rhodesia would get a fairer
Press.

‘A journalist naturally gets
suspicious if he finds it constantly
difficult to get information.”

John Edlin, while applauding the
Government’s move in opening up
Rhodesia to international
journalists, attacks the Ministry of
Information for its lack of urgency.

He cites the Nuanetsi terrorist
incident as an example. According
to the Rhodesia Herald, it was 18
hours before the Government
issued a full statement on the
killings.

“The Government could have
pre-empted the rumour and
speculation by issuing an
immediate statement. Instead, they
held back, and all the time the
rumours grew and a lot of people
were worried.”

INVESTIGATION
BY MPs

HESE complaints by
T journalists of slowness and
inefficiency within the
Ministry of Information come as no

surprise to Dr Colin Barlow, MP,
chairman of the Parliamentary

caucus sub-committee on
information, immigration ;and
tourism. ;

He says: “The present system is
inadequate. My committee believes
that a bigger Ministry is needed
and more experts in public
relations should be brought in. At
present the Ministry is scattered
throughout different offices, with
no co-ordination.”

The 10-man committee has
recently been canvassing
grass-roots opinion from
Rhodesians as to what they think of
the state information service.

Says Dr Barlow: “We want to.
know what is affecting the morale
of white Rhodesians in view of the
latest emigration figures. The main
gripe is not so much against the
news media, but more of a plea to
be kept informed by the
Government.

“I think we must do a better job
of selling Government policy to the
whites in thip country and to our
neighbours.”

With this in mind, the commlttee
has put forward three main
recommendations to the Minister
of Information. Dr Barlow declined
to be specific, but in general terms
he said the recommendations
concerned the following matters:-
® Ways of improving 'morale

’ 15




ADVERTISEMENT

SEND THIS BOOK
TO YOUR FRIENDS
"OVERSEAS

A new weapon for a counter-offensive in the psychological war being
waged against this country in the foreign press —that's Rhodesials . ..

E ALL know that the
‘doom-laden, strife-torn’
picture of our country as

presented by -press headlines
overseas is utterly false — and the
people who read those headlines
don’t know any better.

But there are exceptions — like
two residents of Switzerland, Dave
and Sandie Bartel. Sandie was born
here — and she knows. After
marrying Dave she brought him to
Rhodesia, so he too could see for
himself.

And as the Bartels travelled
round the country they captured it
on film — landscape and people,
light and laughter, colour and
customs. Now their photographs
have been turned into a book,
Rhodesia Is which is to be
published this month.

Dave and Sandie Bartel"s

pictures are what Rhodesia‘is all
about. There is very little text after
the introduction, for one picture'is
worth a thousand words.

Story by JULIAN ALLITT

In colour and black and white,
they show the beauty of nature and
the people of this land — at work
and at play, building their future
together. For Rhodesia is people —
not politics. Politicians may come
and go, but the land and the people
will endure when all the slanted
headlines have been forgotten.

So next time you get an anxious
letter from friends and relatives
overseas offering shelter from
disaster, send them this book as a
counterblast! It might open their
eyes to the complete mixture the
country is: not black or white in
stark contrast, not a million shades
of grey either but a dazzling
rainbow of colour.

It is difficult to say what
Rhodesia is in words but in pic-
tures it IS possible. And in
Rhodesia Is . .. you will recognise
the country you know.

- Dave, 29, born in Canada, is a.

professional ice-hockey player and

' a new photographic book which portrays the real Rhodesia.

photographer who made his home
in Switzerland. There he met
Rhodesian-born Sandie Mollett,
who had gone on a skiing holiday in
1970. After her holiday was over
Sandie, who liked the country,
decided to stay on and get a job.

The couple were married in 1973,
and Dave first saw what Rhodesia
is really like when Sandie took him
on tour with her in May 1974. They
covered the whole country,
shooting film_after film of the
people — young and old, black and
white.

They filmed the places, the
flowers, developing industry and
agriculture, as well as relics of the
past.

Now Dave and Sandie are back in
Villars, Switzerland. (“Were there
any jobs in Rhodesia in the
professional ice-hockey field, we
would be living here,” says Dave.)
They have a one-year-old daughter,
Kathi, and expect an addition to the
family later this year.

" Dave and Sandie Bartel.

Every week letters fly back and
forth between the Bartels and
Sandie’s mother, Mrs Kathleen
Mollett who lives in Salisbury. In
this way they keep up to date with
what is really going on here.

The Bartels know what Rhodesia
is. And now. thanks to them, many
more people are going to get the
right idea too.
® Rhodesia Is . . . is published by the Graham

“Publishing Company (Pvt) Ltd, publishers of

Illustrated Life Rhodesia and is available at all
leading bookshops. Price: $4,50 plus sales
tax. @

27th May, 1976




chairman of
the Parliamentary caucus
sub-committee on information,
immigration and tourism.

Dr Colin Barlow,

through RBC/RTV
particularly in the case of Army
wives.

® Staff pay at RBC/RTV and the
MOI — “more money should be
paid to get the right people into
the right jobs.”

® The use of outside public
relations firms to handle some
aspects of the state information
service. (The work of the
Ministry of Internal Affairs is
currently publicised by a
Salisbury advertising agency.)

Dr Barlow adds: “The committee
also feels that more use should be
made of information experts in
other Government departments.

‘““The committee has also
suggested to Mr Broomberg that
Government red tape is adding to
the great strain affecting the lives
of Rhodesians. Much of this —
especially in the Government’s
relationship with businessmen —
can be eradicated.”

R BARLOW would not be drawn
on what specific
improvements he feels are needed
in the Government propaganda
exercise, but he thinks the MOI
should give visiting journalists a
“real Cook’s tour” of Rhodesia —
showing them Tilcor schemes,
farming developments, black and
white soldiers working together, as
well as some of the lesser known
success stories.

“It is a pity the Government
didn’t act quickly enough to
capitalise on the recent influx of
overseas journalists. The more we
accommodate the news media and
present as full a picture as we can,
the less distortion will appear
overseas.

“Of course we will still get the
odd unscrupulous journalist who is
out to get us, but his reports will
have less credibility when
compared to the others.

“I don’t think distortion will fall
away, but it is not too late now to
correct the distorted impressions
we’ve been getting.

“We must definitely give the
information service more priority,
because after defence and security,
I think it is the most important one
for Rhodesia.” :

ILLUSTRATED LIFE RHODESIA

THE CAMPAIGN IS

SUBSIDING,

BUT IT

WON'T DISAPPEAR — BROOMBERG

THE psychological war of words against Rhodesia appears to be subsiding, but it won't divsvappear,
says the Minister of Information, Immigration and Tourism, Mr Elly Broomberg.

Mr Broomberg believes that Rhodesians are becoming immune to “the onslaught of deliberétely
distorted stories on the Rhodesian situation,” but he wams them “to expect a resurgence of the
propaganda campaign in the overseas Press and broadcasting services.

“I think overseas newspapers will keep on distorting and manufacturing news about us, until they can
see they are wasting their time,” he says. “However, | think from the amount of impartial reports we're
getting, the campaign against us is subsiding.

“Reporters have come out here as war correspondents and they have been disappointed. They are
hard put to find news. | also think that you cannot use top-line news as headline material for ever;
eventually it goes to the inside pages.” ;

The Government believes
Q that international com-

munism is  indirectly
sponsoring inaccurate and biased
stories about Rhodesia. Have you
any evidence that editors are
conscious of, and actively
supporting, a universal anti-
Rhodesia campaign?

BROOMBERG: Well, I don’t know
that it would be a direct campaign.
It is obviously stimulated from one
source or another, and it is equally
apparent that the aim is to
overcome white resistance in
Rhodesia.

Our inference, and I think we
have fairly accurate information, is
that it does stem from communist
sources. To trace it to its eventual
end and say that an editor is aware
of it, is almost impossible to say.

We are facing

an onslaught

Q: What sort of pressure, then, is
being exerted on newspapers?
BROOMBERG: It appears that big
business is exerting pressure in at
least one case we know of, but I
can't generalise. All I know is that
we are facing an onslaught and we
are hard put to understand why.

(Mr. Broomberg refused to
elaborate on his statement in the
House of Assembly in February,
when he alleged that the
London-based Lonrho company was
behind an anti-Rhodesian plot
manifested in one of the South
African newspapers. “We have a
very reliable source, and I must
protect that source,” he said.)

Q: Have you any evidence that
Jjournalists are being bribed to write
hostile stories?

BROOMBERG: I'm not prepared to
discuss that aspect.

Q: Are some newspapers more
haostile than others?
BROOMBERG: I do not want to go

27th May, 1976

into detail on this one. Some are
worse than others, especially in
Britain, where obviously in some
cases the news items are written
more for sensationalism than truth.

This hostility is fairly well
spgead throughout the world. We
get a good Press here and there, but
in the main it has been a bad one —
one which instigates despondency
and despair rather than
encouraging us.to continue seeing
that our rights are maintained, and
our land is kept intact.

Some journalists didn’t

identify themselves

Q: An official of your Ministry says
that one journalist — John Edwards
of the London Daily Mail - came to
Rhodesia for about three weeks, but
made no attempt to seek
information or interviews from the
Government. Would you comment?

* . BROOMBERG: Well, he certainly

did not see me. But I can well
believe what you say. In fact, we
have had some journalists who
didn’t even identify themselves

when they entered the country. One .

said he was an interior decorator

and the other said he was a stamp
collector.

Q: Are you saying that some
journalists are sent to Rhodesia
with instructions to follow a hostile
line, with virtually a pre-written
story? i

They should respect

their sources

BROOMBERG: Well, is it not
common practice for certain
journals to have an editorial slant
which their people are expected to
follow? You cannot expect a left
wing magazine, for instance, to
publish an article favourable to a
conservative situation.

We do not expect overseas
journalists to become experts on
Rhodesia in the short time they are
here. But we do expect them to get
information from reliable sources,
and then respect those sources by
sending the information they have
been given.

In many cases, we have had

genuine information given and
distorted . stories sent. Does
integrity still play a large part in
world reporting today? Or does the
paper’s policy come first and
integrity second?
Q: Could not the hostility, which
you say is shown in certain papers,
be a kind of negativity, and not
deliberate malice?

BROOMBERG: It could be, except
where newspaper reporters have
seen our situation for themselves.
You have doubtless seen stories of
fighting in the streets and
bloodbaths, etc.

Q: Do you feel that the resident
overseas Press corps represents a
fair and accurate picture of
Rhodesia in the stories they file?
BROOMBERG: This is difficult to
assess because we only get the
results of the actual articles that
are printed, and in most cases they
are damaging and inaccurate. We

17




A BLOODY F_UT’U‘RE}

The West Australian, March 5, 1876

do not see the dispatches that are
sent out.

Obviously, they must be doctored
in some cases, because the final
version read by the public in
England or elsewhere certainly
bears no resemblance to the truth.

Q: Do you think a reporter can be
completely impartial in assessing
the Rhodesian situation?

BROOMBERG: Yes I do. Many of
the articles that have - appeared,
particularly in the West German
press and in the American
broadcasting media, have been
quite impartial and it is left 'to the
public to make up their own minds.

But where information is given,
putting across only one side, and
insinuating all the time that the
other side is wrong, then the public
must believe what they read.

: WHICH of the three mass

media overseas - Press, radio
and television - do you believe is
the most guilty of bias?
BROOMBERG: This is a difficult
one to answer, not having seen all
the film reports on Rhodesia. At
one time we had eight or nine
television teams here.

I have only heard about
playbacks from a few reports
shown in America, and I gather
they were a fair presentation of the
situation.

Thanks to members

of the local guild

Q: In March you thanked members
of the
Journalists for
responsibility
considerable pressure. What is this
pressure and from whom does it
come?

BROOMBERG: Your guess is as
good as mine.

Q: Can you give examples of this
pressure?

BROOMBERG: No.

Q: At the same meeting you said it
is not always the first duty of a
newspaper to disclose news
instantly, if such disclosure is
against the interests of the nation.
Is there not a conflict here between
legitimate news of public interest
and state security?

BROOMBERG: I do not think there
is a conflict, because we have found
in many cases that the Press itself
suppresses news without evén
consulting us — items which would,
if published, have been injurious to
public welfare.

exercising

ILLUSTRATED LIFE RHODESIA

Rhodesian Guild of

in the face of

The Rhodesian Press is well
aware of what should or should not
be printed in the public interest —
particularly in respect of
unsubstantiated stories.

An unsubstantiated story, once it

gets out, has done its damage, and
has created an impact irrespective
of how many denials or corrections
there may be.
Q: All of the journalists I have
interviewed complain of what they
say is obstruction and slowness
within your Ministry. Can the
system be improved?

We try to correct

the inadequacies

BROOMBERG: Well, an im-
provement was made some time
ago whereby the local Press were
given access to all Ministers,
except those responsible for
security, which my Ministry
handles. Before this, all requests
had to go through my Ministry.
Since I took office,’ I have been in
touch with the Press and told them
we are prepared to co-operate. We
try to correct the inadequacies
because we want to improve the
channels of communication.

However, we cannot pander to
foreign journalists’ requirements
all the time. We take them on as
many trips to the operational area
and elsewhere as possible, but it's
not our fault if they are kicking
their heels in Salisbury. We cannot
manufacture news for them.

Q: IF understanding and
co-operation were improved,
wouldn’'t the need for the
psychological air letters fall away?
BROOMBERG: Not at all, because
the overseas Press were biased
before they sent their chaps in. We
are not issuing these letters
because the journalists are here —
they are meant to combat the very
hostile press against white
Rhodesians.
Q: Some reporters see the letters as
an implied snub to their
professionalism. What do you say to
this?
BROOMBERG: As I said, we are
issuing the letters because of bad
and false reporting overseas.
Already a quarter of a million have
gone out — which indicates just
how perturbed people are about the
impression of Rhodesia.

All I can say to anyone who feels
insulted by these letters is: If the
cap fits, wear it. ®

27th May, 1976

YOURSELF
A DOOR!

any size - we’ll make it -

Come and see us —

out of steel - because steel is tough. Protection. Long lasting.
No bother. We make the best — LAZI-MAN —
they’re the up-and-over type. Easy.

H. J. SMITH & SON (PVT.) LTD.

George Drive, Msasa, Salisbury. Tel. 47189

TLR /3267

PINO°S

BRINGS THE
MAGIC OF THE
SEA TO YOU...

Prawn Hawaii
Kingelip Provencial
Paella Valencia
Squid alla Romana
Portuguese Sardines
Salmon

Grilled Prawns a la
Portuguese, etc.

Plus a good
selection of
imported wines.
Cocktail bar open.

1 UNION AVE
A Tel. 60370

We specialise in
high class catering
for your private
parties (office or
home)

ILR|4742

( INVEST
in beautiful
Georgian

Silver

An exquisitely
embossed George III
teapot
dated London 1818
by Robert Garrard
in fine condition

purchasing quality
antique pieces of
silver and furniture

S
Jolivarhi

Geifand House, Speke Ave
Tel. 29293/4

|

\
e
r=4
/

Salisbury.




s wmas

T AR W

: '”w”.\‘ry
»;u"‘ b
% “‘ e m&iw

.
L E

or

Yhe Meaxgjgig

offer: 9uv
lewgﬁgndiﬁons,lfﬂég

ST
e il o

mtiggyang;ggbuﬂm i

o pgde e i

&
& #e




	00
	01
	02
	03
	04
	05
	06
	07
	08
	09
	10
	11
	12
	13

